Search Faster With Google Search

Custom Search

Tuesday, July 26, 2011

Review Buku: Men Are from Mars, Women Are from Venus By John Gray

Korang pernah baca tak buku ni? Ni kali pertama aku baca buku ni sepenuhnya. Sebelum ni tau sikit2 je. Buku ni mengenai bagaimana nak berkomunikasi dengan cara yang betul antara lelaki dan perempuan terutama suami isteri. Dalam rumahtangga mesti ada perselisihan faham yang pasti berlaku.. kenapa? kerana lelaki dan perempuan adalah dari dua planet yang berbeza. Walaupun kita bercakap bahasa yang sama namun maksudnya berbeza... Sebab tu lah berlaku salah faham antara antara suami isteri.. Nak cerita lebih2 pun tak seronok kan. Lebih baik baca sendiri.. Bukunya harga RM35.00 je. Nasib baik suamiku sponsor...(Makasih suamiku ia sangat bermakna..) Bila aku baca buku ni rasa kaum lelaki ni sangat unik. Begitu juga kalau kaum lelaki baca mesti rasa kaum wanita ni unik.. Kerana apa yang kita sangka atau fikir mengenai pasangan kita kemungkinan tersasar jauh. Penat jugak sebenarnya baca buku ni tapi seronok lagipun aku memang suka membaca. Ni ada link pdf file utk buku ni...cubalah baca.

http://xa.yimg.com/kq/groups/21230179/1805388939/name/ladies.pdf

Tips: Kalau ada salah faham ingat satu je iaitu dia dari planet lain.hehe

Hargailah pasangan anda.^v^ mrs.iskandar^v^

Bukan Salah Lembu

Baru-baru ni byk sgt kes kemalangan maut melibatkan penunggang motosikal. Ngeri bila membayangkan mangsa-mangsa yang digilis dan diseret sepanjang jalan.... hancur berderai... Minta dijauhkan dari suamiku yg berulang alik setiap hari. Suamiku pun pernah juga accident tp xtau puncanya... mungkin jatuh moto. Mujur sekarang dah sembuh.
Penunggang motosikal ni bagaikan semut je. Tambah-tambah bila di jalan besar or highway laju je keta2 besar meluncur. Kalau xberhati-hati silap-silap terlanggar or dilanggar... mana-mana pun yang cedera parah mesti yang naik moto. Even dengan lembu pun bole bawa maut. Semalam seorang nenek maut gara-gara cucunya nak elak lembu...cucu lak cedera parah. Lembu oh lembu... Kalo cakap pasal lembu mmg byk kes kemalangan maut disebabkan lembu.
Berhati-hatilah kengkawan bila bawa moto sebab lembu manala ada akal fikiran.. Bawa moto biar lambat asal selamat. Kalau manusia yang memandu mungkin bole sama-sama elak kemalangan dan ikut peraturan. Tapi kalau lembu lain pulak main redah je...
Kat bawah ni ada gambar2 yg sempat aku snap kat kg aku.. jalan ni pun dah byk kali org accident. Aku pun penah gak tergolek kat jalan ni.hehe. Tapi bukan salah lembu... ^mrs.iskandar^


Pandai lembu ni jalan tepi jalan

Sekumpulan lembu

Wednesday, July 20, 2011

Kisah Aku Yang Cuai

Sunyi.. 

Rambang mata


Bila aku tgk gambar2 ni teringat satu peristiwa. Tujuan aku kongsi cerita just utk teladan buat ibu dan bapa kat luar sana. Sapa sangka apa yg akan terjadi pada diri kita. Aku sendiri xpernah terpikir sume ni akan berlaku walaupun mungkin xda pe2 sgt tapi kita kena sentiasa beringat.

Masa tu suami aku tinggalkan aku n anakku Putra dekat satu gerai ni.  Suamiku pegi snap picture kat area sekeliling. Aku lak sibuk dok pilih gelang sambil dukung Putra. Tiba2 dtg seorang makcik ni dr mana tah menuju ke arahku. Aku xtau makcik ni dtg dr mana coz xnampak pun sebelum ni. Makcik ni tanya pasal anak aku. Aku jawab jela.. sambil dia tanya, tangan dia cuba2 nak dukung anak aku.. Serius aku xnak bagi dia dukung.. Aku xkenal dia langsung. Dalam hati aku berbisik ”watpe nak bagi dia dukung, xkenal pun..makcik ni nak apa..watpe dia datang sini.”tapi aku jadi confius sangat. Makcik tu nampak baik. Aku serba salah. Sedar xsedar Putra dah ada dalam dukungan dia.. Ya Allah apa aku buat ni..:( Masa tu aku xingat dah ape lg yang makcik tu cakap. Tiba2 suamiku muncul n aku pun terus amik Putra balik. Makcik tu pun pegi camtu aje. Suami ku marah kan aku sebab senang je bagi orang pegang anak. Aku rasa blur je bila kena marah..rasa panik xtau nak wat ape. Bercampur baur perasaan masa tu.

On the way balik aku rasa sangat menyesal dengan apa yang terjadi. Bukan niatku nak buat semua tu. Aku mula terpikir apa niat makcik tu..samada mmg ikhlas nak beramah mesra atau ada udang di sebalik mee.. Apa yang pelik masa tu kawasan tu mmg xramai orang.. Penjaja pun sibuk ngan hal masing2. Makcik tu muncul dari jauh menuju ke arahku n anakku..semata-mata nak tegur aku?? Apa pun aku bersyukur kerana anakku selamat..mujur xberlaku perkara yang xdiingini. Betul atau salah, hakikatnya tuhan je yang tau. Yang penting sejak tu aku lebih berhati-hati. Tambahan sekarang banyak sgt taktik penculikan kanak2 yang ada. Gerun dan seram mendengarnya.. Ada yang diculik ketika ibu bapa sibuk membeli belah..dibotakkan kepala..ditukar pakaian. Pesananku jangan mudah percaya xkisahlah sebaik mana pun wajahnya. Alert dgn keadaan sekeliling. Pastikan anak sentiasa disisi kita.. Lindungilah anak-anakku ya Allah..amin.
^By Mrs. Iskandar^

Monday, July 18, 2011

Ingatan buat yang bergelar ibu

Bagi yang telah menjadi seorang ibu ataupun bakal ibu pasti memahami perasaan dan hati nurani seorang ibu yang sentiasa inginkan yang terbaik untuk anak-anaknya. Sejak lahir bermacam-macam kerenah anak yg dihadapi.. kecomelan, kenakalan, sifat ingin tahu dan berbagai lagi..

Para ibu di luar sana tak lupa juga para bapa ingatlah anak2 adalah tanggungjawab kita. Rezeki yang kita terima perlu kita kongsi bersama anak..itu sudah semestinya. Elakkan dari mengeluarkan perkataan yang negatif terhadap anak.Terutamanya bagi ibu.. kalo marah sangat pun jgn sampai kutuk anak sendiri..ingat kata2 itu adalah doa tambahan doa ibu amat mujarab. Rasanya ramai yang tahu namun kadang kita sendiri terlupa. Atau tersilap kata.. Sabarlah wahai ibu..

Perlakuan seorang ibu atau layanan terhadap anak juga memainkan peranan penting. Kita boleh lihat sendiri perbezaan anak yang selalu kena marah, anak yang terlalu dilindungi, atau anak yang tidak diberi perhatian… 

Satu kisah yang bole dijadikan contoh.. ada sepasang adik-beradik dari kecil tinggal bersama sebuah keluarga yang prihatin terhadap mereka. Sentiasa dilindungi..diberi cukup makan..ditegur bila melakukan kesilapan. Sesekali dimarahi supaya menjadi insan yang berguna. Dipukul jarang sekali.. Mereka amat ceria dan berani bersuara.. pendek kata mereka bahagia. Namun disebabkan masalah yang xdapat dielakkan mereka terpaksa berpindah tinggal bersama sebuah keluarga lain. Disana mereka sentiasa dimarahi. Dipukul serta kekurangan kasih sayang.. Makan ke..mandi ke... kadang dipedulikan kadang diabaikan.. kehidupan mereka tak terurus.. Selepas beberapa lama, mereka pulang ke pangkuan keluarga pertama tadi. Alangkah berbezanya tingkah laku mereka.. adik-beradik ini amat pendiam, pasif dan takut2... Mereka seolah-olah sedang menunggu hukuman bagai seorang pesalah. Bayangkan keadaan persekitaran amat mempengaruhi tingkah laku anak2...

Sedikit tips buat ibu-ibu:
-Tegas itu perlu namun jangan selalu. Mungkin anak kecil xmengerti apa2 namun dia tahu jika dimarahi. Anak kecil juga punya perasaan..Sesekali tunjukkan kasih sayang namun jgn berlebihan. Marahlah anak tapi pastikan dia tahu kenapa kita marah dan jgn sampai dia rasa langsung tak disayangi.
-Perlindungan itu perlu namun jangan terlalu.. biarkan anak meneroka, biarkan imaginasinya membina.. Bagi anak kecil sebuah bilik bagaikan sebuah istana.. Sekuntum bunga bagai sebuah taman..cubalah bawa anak meneroka pasti dia ceria. Jangan takut rumah bersepah. Jangan takut anak  terjatuh.. sambutlah dia.Kalo dia jatuh ajarlah untuk bangun.kalo dia xpernah jatuh mcmmana dia nak belajar bangun semula.
-Perhatian itu perlu, jangan sampai anak merayu.. kadang2 anak memberontak..meragam xtentu pasal. Semua itu kerana mereka inginkan perhatian.. luangkan sedikit masa untuk melayan kerenah anak2 atau bermain bersama.. berbual dengannya atau sekadar mengiyakan kata-katanya. Anak yang diberi perhatian akan lebih mendengar kata dan kurang memberontak, kerana mereka tahu mereka tidak akan diabaikan. Carilah masa untuk anak anda.

Komik: Jatuh bangun Shahputra                 

                   

Selamat berjaya!
^wroted by Mrs. Iskandar^

Thursday, July 14, 2011

KEGUGURAN

Pertama kali mengalami keguguran amat menyedihkan. Walau kandungan baru 10 minggu tuhan je yang tau perasaan aku.. Mungkin sebab excited nak dapat 2nd baby. Nak wat camna dah xda rezeki. Xtau apa puncanya.. Aku xda jatuh or mkn benda panas/tajam..hmm. tp xtaula kalau tersalah makan or stress sgt. Lain kali kena lebih berhati-hati. Aduhai...dugaan.

Tiba2 teringat ala lirik lagu- 
Siapa sangka kan jd begini siapa duga kita kan terpisah 
Ku tak percaya biarpun kenyataan, yg pastinya ku telah kehilanganmu...
hehe teremosi lg.

There was an error in this gadget